söndag 26 april 2009

Veckans fototriss: STEN

Veckans temat är sten. Verkligen ett favorittema för mig. Jag tycker stenar är så vackra.
Jag har valt bilder där sten har använts till att bygga med.
Vackert på olika sätt
och så facinerande att tänka på vilket oerhört slit som ligger bakom.
Bilderna är tagna här i Karlskrona,
en vacker stad som just nu blommar och grönskar för fullt.


På många små öar finns de här kruthusen. De är byggda i sten med tak av trä.
Om de exploderade lyfte taket men själva byggnaden stod kvar.
Den här vackra stenmuren finns runt den gamla kolerakyrkogården.
Havet glittrar alldeles bredvid.

Många gator har fortfarande de gamla gatstenarna kvar.
De kommer från stenhuggerierna på Sturkö.

Många människor har vandrat på dem under årens lopp.

Nu är de slitna och gatorna är ojämna, men de berättar en historia.

Fler stenar hittar du här: http://fototriss.blogspot.com/

14 kommentarer:

  1. Hej!

    Kullerstens gator är mycket vackra, fina bilder du visar.

    Må gott, önskar Irene

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder från Karlskrona och så bra att du skriver och berättar om bilderna/Lis

    SvaraRadera
  3. Alltid får man lära sig nåt, denna gång om kruthus. :) Fin triss du plockat ihop

    SvaraRadera
  4. snygg triss på temat sten. Väljer inte ut någon då alla är intressanta.

    SvaraRadera
  5. Jag har en kullerstensgata utanför fönstret. Än får den ligga kvar och jag vill så gärna att de bevarar fina hantverk och lösningar från förr. Jag håller en tumme för din kullerstensgata. /Amanda

    SvaraRadera
  6. Den gamla gatstenen står sig verkligen i längden!

    SvaraRadera
  7. Härliga, steniga bilder. Den första blir min favorit. Jag kastade också en peng i fontänen. Kan hända jag återvänder nångång. Rom blev inte min favoritstad.

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder du har med i din triss! Den första på kruthuset är min favorit!
    Ha en skön kväll! Kramis

    SvaraRadera
  9. Stenmuren är min favorit. Jättevackra är de.

    SvaraRadera
  10. Din stenmur är lika vacker som min! =)
    Gillar kruthuset också - så bra tänkt!

    SvaraRadera
  11. Fina foton av sten. Gillar det gamla kruthuset bäst.
    Tack för kommentaren hos mig.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  12. Tack för din kommentar! Det du skrev värmde i hjärtat. Tackar ödmjukast för den:-)
    Jag gillar gatstenarna bäst. Du kunde haft det i dom två andra bilderna också.
    Hade det så bra.

    SvaraRadera
  13. Intressant att få veta det om kruthusen, det visste jag inte. Och väldigt snygga bilder allihop. Gatsten har vi ju, som jag visade, en hel del av i Malmö med. ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  14. Ja, sten är ett väldigt bra byggmaterial. Stenmurar och stenlagda gator är underbart.

    SvaraRadera