lördag 26 september 2009

ett roligt jobb

Jag är lyckligt lottad som har ett arbete som jag verkligen trivs med.
Det är roligt, omväxlande, stimulerande...
Det roligaste är att få vara med 6-7-åringarna.
De är så härligt spontana och vetgiriga.
Lätta att fånga när man berättar något spännande.

Här kommer några bilder från veckan som varit.
Det här är en tidslinje som visar jordens historia från Big Bang till människans tid.
Alla tycker det är jättespännande och roligt att få placera ut föremålen på rätt era.
Och det blir tydligt och överskådligt att förstå att det är en väldigt kort tid som det har funnits människor på jorden.

Att presentera världsdelarna är också väldigt roligt.
Här paras ett djur ihop med "sin" världsdel.
Sedan kan man rita av världsdelarna
och rita något till.
Skolgården, som är en bokskog,
ger tillfälle till spontana naturstudier.
Fram med kameran och sedan faktaböckerna!
Att känna igen många, kanske alla, av europas flaggor
är roligt när det är WM och Os på teve.
Eller när man är ute och reser.
Eller kanske hittar man flaggor på pizzerian.
Barnen målar flaggor och gör en egen flaggbok och på så sätt lär de sig namnen.
De målar också landet på en karta för att få en bild av
vilket land som hör ihop med vilken flagga.
De väljer själva hur många flaggor de vill ha i sin bok.

Det är otroligt hur lätt barn lär sig när man kan fånga deras intressen.
Med ett roligt material leker de in kunskaper utan att de vet om det.







2 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja det är kul att vara med barn och se deras upptäckarglädje. Men dom måste ju oxå ha en inspirerande lärare som du.

    Jag är både Farmor och Mormor, när jag talar om något som jag gjorde när jag var liten, som
    t ex göra djur av kottar då blir dom väldigt intresserade, skönt tycker jag i dessa dataspelstider.

    En skön helg önskar jag dej. Irene

    SvaraRadera
  2. Javisst är det roligt att vara med barn. Här är en barnälskare till. Pedagogiskt och riktigt det där.

    SvaraRadera