lördag 10 april 2010

En författare

jag tycker mycket om är Kerstin Thorvall som nu är död. Det är många år sedan jag läste den första boken av henne. Hon var ju den första att skriva om tonåringar.

Efter Kitty, Kulla-Gulla och Lotta och andra klämkäcka och präktiga flickor var det befriande skönt att läsa om tonåringar i nutid. Boken "Vart ska du gå? -Ut!" läste jag många gånger. Och titeln var ju så bra. Det var ju den dialogen man hade hemma varje dag.

Signe-trilogin kan verkligen rekommenderas. Men boken "Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig" berörde ännu mer. Man förstår när man läser hennes böcker att hon var en kvinna som inte följde konventionerna, men hon levde livet fullt ut. Obekväm kanske, men beundransvärd.

Kan bara säga: läs, läs, läs!




1 kommentar:

  1. Fantastiska Thorvall!! Med utlämnande allvar och humor gav hon oss en "rodnande" läsning...

    SvaraRadera