lördag 26 december 2009

annandagen

Så har vi firat jul. En härlig jul.
Julafton var lugn.
Ganska litet julbord, bara sånt vi verkligen gillar.
Men på juldagen är maten viktigare för då firar vi fransk jul.
Det är en tradition vi har sedan de år då vi bodde i Frankrike.
Det tycker barnen är viktigt.
I år blev det en femrätters middag.
Och jag står i köket många timmar och det gillar jag!
Först blev det en liten förrätt som bestod av
getostfyllda dadlar och "parmakolor" fyllda med ädelost och med snören av purjolök.
Hummer
Kalkon, potatis, vit sparris och vinnsås.
Ostar
Bûche de Noël
som är en glassrulltårta täckt med grädde.

och sen var vi mätta...
Vi avslutade med ett parti Monopol som vi spelade med vårt spel från Australien.
Lite ovant med de australiska namnen, det är orter istället för gator.
Oskar vann som vanligt!
Idag var vi på stan en stund, men det var alldeles för mycket folk.
Jag tröttnade snabbt, men de andra höll ut lite längre.
Vi slappade i soffan istället, åt middag och nu är alla andra på bio.
Så det är tyst och stilla.
Jag läser lite, stickar några varv och har det skönt.
Jag trivs
när jag vet att snart är det liv här igen när gänget bullrar in.
Och ikväll vill vi ha revansch, Oskar!


3 kommentarer:

  1. Låter och ser helt underbart ut, med maten och allt!
    Önskar en riktigt God forsättning! / Kram

    SvaraRadera
  2. Hej cybervännen. Vilken härlig tradition ni har att fira fransk jul också. Önskar dig en fin fortsättning på julen.

    SvaraRadera
  3. Söt som alltid faster lilla :) Den där glasstårtan verkade vara något för mig! mmmm

    SvaraRadera