måndag 26 juli 2010

Västkusten

Jag har tillbringat helgen på Västkusten hos min bror och hans familj. Härliga dagar. Tyvärr var inte vädret så bra, så det blev ingen snorkling med sexårige brorsonen som jag hade lovat. Ja, han badade ju förstås, men vindarna avskräckte mig.
Men det blev annat; promenader, god mat och Mah Jong förstås. Ett väldigt roligt spel. Jag spelade tillsammans med brorsonen eftersom vi var en för mycket. Inte helt lätt, vi hade rätt ofta olika åsikt om vilka brickor som skulle sparas eller slängas. Men kul hade vi...


Ett besök i Skärhamn blev det.Tyvärr regnade det så det blev inte någon promenad där. Men en god lunch, fisk förstås, blev det och sedan ett besök på Nordiska akvarellmuseet.
Det är verkligen väl värt ett besök. I år är där en utställning med Andrew Wyeth. Han var en amerikans målare. Tavlorna var fantastiska skildringar av ett syskonpars liv i ett stort gammalt hus vid havet i Maine. Han var där varje sommar i många år och målade av dem och huset och föremål på gården. Guiden berättade så inspirerande om tavlorna att de verkligen fick liv. Men nog kändes det märkligt att betrakta de här syskonen Olsons (pappa var svensk) slitsamma liv genom en konstnärs ögon. En konstnär som blev berömd och förmodligen väldigt rik på detta.
Den mest berömda tavlan är "Christinas world" och visar den förlamade Christina som kryper hem över fälten. Hon var förlamad men vägrade använda rullstol utan kröp fram så länge hon orkade.
Har du vägarna förbi så passa på att besöka utställningen, det är både tavlorna och Olsons värda!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar