lördag 8 augusti 2009

Hällefors

Har varit några dagar i Hällefors, det lilla samhälle där jag växte upp.
Passade på att turista där och besökte Formens hus och några av skulpturparkerna.
Men som alltid tillbringade jag en del tid vid den här lilla sjön som heter Gäddsjön.
Och visst finns det väl en och annan gädda där, men mest är det aborre vi metar upp.
Kräftorna är tyvärr slut sedan många år.
Sedan jag var liten har jag varje sommar simmat över sjön, naturligtvis i sällskap med en båt.
Men i år hade jag ingen som kunde ro ekan, pappa orkade inte så det blev inte av.
Och det var kanske lika bra ,för en dag när jag skulle bada slingrade sig en orm ner från bryggan och simmade iväg. Förmodligen var det en snok, men min badlust försvann...


Här är några bilder som visar hur vackert det kan vara vid en insjö
i Bergslagen en stilla sommardag.



På vägen hem stannade jag till i Grythyttan och fotade "Måltidens hus".
Varje gång jag kommer dit så känns det lika overkligt att den här byggnaden hamnade här. Det var Sveriges paviljong på världsutställningen i Sevilla för ett antal år edan. Den monterades ner där och fraktades hit och byggdes upp igen.
Den innehåller Restaurangakademien, ett stort kokboksbibliotek, restaurang och shop och lite till. En fin kryddträdgård finns det också.
Väl värd ett besök!
Kommer att visa fler bilder från Hällefors.
Bilder från Formens hus och Mästarnas Park.



2 kommentarer:

  1. En trakt som jag inte känner till men jag håller med dig om att det var vackert vid "din" sjö. Förstår om du blev tveksam vid badet. Inte kul med snokar i vattnet. Ha det bra/Lis

    SvaraRadera
  2. Hej Maria!

    Det var kul att läsa om Gäddsjön, en plats där jag också badat som liten och tonåring. Ett riktigt smultronställe.
    Är uppväxt i Hällefors. Flyttade som 20-åring till Dalarna med mina föräldrar, bor idag i Avesta.

    Min mamma är uppväxt i Gäddsjön. Hon hette Viola Eriksson och var född 1925. De var sju syskon i hennes familj, Agnes o Valfrid Eriksson hette henns föräldrar,

    Nu till varför jag fick för mig att skicka en kommentar, jo min mormor, Agnes, var född Julin. Hennes mor hette Hilda kristina Hero som flicka, Tänkte att vi kanske är släkt? Vem vet.

    Det jag fått reda på är att mormors mor, Hilda Kristina Hero (kallades Forshuvudcristin) just för att hon kom från Forshuvudet/Sävsjön.

    Känner du till nåt vore det kul om du mailar mig: ankan1907@hotmail,com.

    Hälsningar Annika Westerholm, tel; 0226-10218

    SvaraRadera