tisdag 26 maj 2009

åh så trött jag blir...

på saker som inte fungerar!
Just nu känns det som om allt här hemma krånglar. Och jag måste erkänna att jag är oteknisk och gillar inte att fixa apparater eller tekniska saker som inte vill göra som jag vill.
Tidigare behövde jag inte det heller...
Sladdhärvan och modemet och rautern på bilden är ett exempel som gör mig galen.
Hade löst det här så bra ända tills jag bestämde mig för att byta bredbandsleverantör.
Tre håll i väggen- enkelt och bra skulle det va!
Men coaxialkabeln är för kort och placeringen av grejerna blev mindre lyckad.
Ok, kabelbyte ska väl till och med jag klara av. 6 meter behövdes och jag åkte till El-giganten som inte hade antennkablar sa den vänlige expediten! Han hänvisade mig till Telia där de skrattade och sa att de inte för konkurrenteras sortiment. Men på torget finns en radio/tv-handlare av den gamla sorten, där måste det finnas tipsade de. Hittade affären som dock var stängd för utbildning denna enda dag på året! Jag gav upp!
Ny dag nya problem att åtgärda.
Bokade en elektriker som ska fixa kontakter och belysning under köksskåpen. Kommer nästa vecka! Klart!
Nästa sak att ta itu med var min mail som inte fungerar. Går inte att skicka sedan den nye bredbandoperatören kom in i bilden. Servern måste ändras sa de på Telenor. Ring Comhem. 30 minuters väntan, nej det kan de inte fixa, måste vara någon annans ansvar...men efter en stund visade det sig att det är jag som ska gå in på min outlock och ändra och jag fick den nya adressen. Har dock ännu inte listat ut hur jag gör. Ringde Telenor igen eftersom jag nu inte kan ta emot mail heller. Tråkigt sa killen där, men han kunde inte hjälpa mig. Försök imorgon igen!
Passade på att fråga Comhem var man får tag i kabeln jag behöver. Man ska inte byta den sa tjejen. För då garanterar de inte kvaliten. Men hon hade ett tips om att jag kan byta kabeln till rautern som då kan flyttas dit jag vill ha den. Modemet och telefonen kan då stå i fönstret. Inte en optimal lösning men rätt ok. Puh!
Och nu väntar jag bara på reservdelen till diskmaskinen
så jag kan boka en servicekille som fixar det...
Jag behöver hjälp att sätta upp fläkten...
Sen är det mailen kvar...
och sen...
ska jag komma ihåg att säga upp mina avtal i god tid.
Jag vill ha en annan leverantör!
en som inte får mig att känna mig så korkad för att jag inte begriper allt med en gång när de tjatar om sina kablar och annat jox.
Oj, oj vilket gnällande det blev!
Annars är allt bra kan jag säga.
Var på bio ikväll och såg "Änglar och demoner".
Bra film och så roligt att se Rom på bioduken.
En fantastisk stad som jag vill besöka många gånger till.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag vet precis hur Du känner det hade samma problem men löste det till slut.
    Håller tummarna för dig att Du lyckas lösa dina dator problem.

    SvaraRadera
  2. Men vilken dag!
    Ska det vara sånt jox för att få internett att funka efter ett byte till annan leverantör....
    Själv har vi telenor och jag är jättenöjd. Det strular aldrig och det är bra service.

    Så filmen var bra säger du. Jag har inte ens läst boken....
    kramen Synne.

    SvaraRadera