lördag 30 maj 2009

Kloka ord behöver man höra då och då

I fredags var jag på en föreläsning som heter
"Att bara vara"
Föreläsare var Bengt Jacobsson.
Humanist, etnolog och författare.
Han var fantastisk att lyssna på.
Det var nog en av de bästa föreläsningar jag varit på.
Den var underbar.
Den handlade mycket om det jag har funderat på de senaste dagarna.




"Livet kan vare sig ägas,
bestämmas
eller kontrolleras.
Livet kan bara upplevas.
Det är
denna upplevelse
allting
handlar om.
Den högsta form
som upplevelsen framträder i
är kärleken."






Den här boken fick vi med oss
efter föreläsningen,
den innehåller två böcker.
Den är väldigt bra
så mångs kloka ord.
"Se livet
vilja livet
våga livet"
"Livet-inte en plikt uten en möjlighet"
Bengt hade med sig många bra böcker som han läste ur.
Dikter och kloka ord,
från taoism enligt Nalle Puh till Kirkegaard.
Många gånger återvände han till den här
gamla zenbuddhistiska haikudikten:
"Eftersom min lada har brunnit ner,
kan jag nu se månen."
Det finns mycket att tänka på och fundera kring den här dikten.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar