lördag 2 maj 2009

Valborg-min mormor

Valborg...
så hette min kära mormor.
Hon finns inte längre kvar hos oss
men säkert någon annanstans.
Trots att det har gått ganska många år så saknar jag henne ofta.
Jag kommer på mig med att tänka
det här måste jag berätta för mormor.
Hon levde inte som konventionen krävde, och stundom var det nog tufft.
Men hon hade alltid nära till skrattet, var full av humor.
Jag saknar samtalen, hennes roliga historier från sin barndom.
Historier som jag har gett vidare till mina barn som en skatt att vårda.
Hon gladdes åt allas framgång och lycka
och tyckte att alla vi barnbarn var fantastiska
vad vi än gjorde.
Så mycket kärlek fick jag

Den här har varit mormors.
Den ligger fortfarande kvar i originalasken.
I de här skålarna serverade mormor efterrätt när det var söndagsmiddag.
Frukt och grädde,
kanske persokohalvor om det var på vintern.
Jag ville alltid ha en rosa skål.
Dessa vinglas fick jag av mormor.
Hon gav dem till mig för hon ville att jag skulle ha dem.
Hon som aldrig drack alkohol,
men visste att jag skulle använde dem till vin.
Jag är glad över dessa föremål
som påminner mig om någon
som har betytt väldigt, väldigt mycket för mig.


1 kommentar:

  1. Din mormor verar ha varit en flott kvinna.
    Tyvärr så är min mormor borta med. Det är 12 år sen. Tänk vad tiden går. Men jag som du tänker ofta på henne.
    Kram Synne.

    SvaraRadera