söndag 30 maj 2010

Mors dag

är det idag. Och min mamma bor 50 mil bort så hon får nöja sig med ett telefonsamtal.
På det här suddiga fotot, som borde vara taget i början av 50-talet, står hon längst till vänster bredvid sin mamma, och sedan är det mina två mostrar. Mormor som vanligt med ett förkläde på för att skydda klänningen. Det hade hon alltid. Och bara just därför tror jag att jag så gärna har förkläde när jag lagar mat. Men bara då.
Min mamma har alltid varit så aktiv, men nu är det inte så längre. Hon är inte frisk och krafterna tryter allt snabbare. Hon som så här års brukar tillbringa hela dagarna i trädgården med att ta hand om allt som växer. Allt har rätt all leva i hennes trädgård. Även ett vackert ogräs kan få en plats. Men nu oroar hon sig för ogräset i jordgubbslandet och alla fina blommorna.
Svårt är det att bo så långt ifrån.

1 kommentar:

  1. Så fint foto och så fint berättat av dig! Jag blir så inspirerad av gamla svartvita foton, har lite sådana som jag fått av min mamma o pappa som jag brukar titta på ibland. / Ha en bra dag! / Kram

    SvaraRadera