onsdag 4 februari 2009

sticka är kul...

Nu har jag köpt nytt garn till en ny mössa.


Så här blev den första mössan jag stickade. Eftersom det var så roligt att sticka gjorde jag det två gånger! Första gången blev den för liten och den andra lite för stor. Men fin i alla fall.


Det är verkligen roligt att sticka! Tack min händiga och kreativa vän som fick igång mig! Det här garnet var roligt att sticka med och det gick fort med stickor 15. Information till er som förstår vad det handlar om! Och eftersom vi kvinnor lätt klarar två saker samtidigt så det är ju ingen match att vara kreativ samtidigt som man ser på "Sex and the city" t.ex.


Och då skulle jag naturligtvis göra båda dessa saker samtidigt. Med nyinköpt garn både till mössa OCH halsduk i påsen satte jag igång. Det gick så bra den här gången. Inte för hårt och inte för löst. eller kanske lite hårt ändå... det såg lite smalt ut. När Tove fick ögonen på stickningen undrade hon hur det skulle bli igentligen. Vilket håll stickade jag åt? Full av tillförsikt förklarade jag samtidigt som jag drog ut maskorna på stickan för att göra det hela lite bredare. Jaha, sa Tove fortfarande tveksamt!


Maja, vår söta katt, låg bredvid mig och en blick på hennes huvud och sedan stickningen fick mig att inse att detta inte var rätt. Jag mätte stickningen mot hennes huvud och sa till Tove att detta blir visst en mössa för Maja. På skoj naturligtvis! Men då insåg jag vad som var fel. Jag använde helt fel stickor! Jag hade börjat med halsduksstickorna, nr 10 istället för 15. Så det blev till att repa upp igen.


Och plötsligt minns jag varför jag avskydde slöjden i skolan och varför jag inte gillar att sy. Det är sådant här som händer hela tiden. Jag blir så sugen att börja att jag inte riktigt tänker till. Allt som kan gå fel gör det. Men eftersom jag nu är något lite äldre har jag mer tålamod så jag börjar lugnt om en gång till...

Men ni förstår att det finns en fördel med det här: Jag slipper vicka i slöjden! Jag gjorde det en gång. Men den tjej jag hjälpte att nåla fast ena ärmen i halslinningen på blusen hon sydde var inte så glad efteråt. Så "ledningen" på skolan bestämde att det finns andra saker jag kan göra istället!

1 kommentar:

  1. Oj, vad du är kreativ! Vi ses i morgon hoppas jag. Kram

    SvaraRadera