söndag 8 mars 2009

Internationella kvinnodagen

Så var det internationella kvinnodagen idag. Det passerade obemärkt här precis som i de allra flesta svenska hem antar jag. Men visst behövs det en dag när kvinnofrågor diskuteras. Ibland tycker jag att det inte har hänt så mycket sen jag var sådär 20 år. Samma frågor dyker upp.

I min förskoleklass pratade vi om den här dagen. En pojke sa med förfäran i rösten: "Ska NI bestämma över oss då?" "Jaaaaa", ropade alla tjejerna glatt.

Jag fortsatte berätta lite om varför den här dagen finns och hur flickor kan ha det i andra länder. Att tjejer inte alltid får gå i skolan. Då sa en annan pojke:

"Ja, det är faktiskt så att kvinnor inte är skapta för att dra tunga sandsäckar, och det gjorde dom inte förr i tiden. Dom gjorde andra saker."

Vad får dom allt ifrån?

Ni förstår varför det är så underbart roligt att arbeta med sexåringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar