måndag 12 januari 2009

böcker

Ett sätt för mig att koppla av på är att läsa. Men under hösten har jag inte riktigt haft ro till det. Förstår inte varför. Jag har haft minst tio böcker liggande, och jag har börjat på flera. Men de har inte fångat mig. En och annan deckare har jag läst, de kräver ju inte så mycket. Nu hoppas jag att min läslust ska komma tillbaka. Vill verkligen komma igenom min trave med böcker som väntar på mig.

Jag har tänkt på vad det är är som gör en bok "bra". Det kan ju vara ett ämne som engagerar, en historia som fängslar, författarens vackra språk, eller något annat. Men ibland undrar jag hur recensenter igentligen tänker. En bok som har blivt hyllad är "Kicki & Lasse". Jag hörde författaren berätta om boken i TV och blev intresserad. Men oj så besviken jag blev. Jag tyckte boken var kass. Jag kan inte låta bli att undra om de som läser boken verkligen gillar den eller om de har valt att tycka det som är "rätt". Detta gäller ju förstås många böcker. Och musik, film, teater, konst naturligtvis mm. Jag fortsätter i alla fall att tycka om de böcker jag vill oavsett vad proffstyckare säger.

En av mina favoritserier är "Sex and the city"! och det vet jag inte om det är rätt att tycka. Men den gör mig glad, den är så rolig. Jag har faktiskt boxen med alla avsnitt...Och idag sändes det första avsnittet igen på TV3. Se den om du inte har gjort det och ta det för vad det är: en stunds avkoppling.

1 kommentar:

  1. Hej Maria!
    Tack för kommentaren. Alltid lika roligt att få påhälsning, så jag gör detsamma hos dig. Blir inspirerad att laga lite roligare mat när jag ser din meny!! / Ha en bra dag! / Karin

    SvaraRadera